ПечатьE-mail

Хрищення - дiя Божа чи людська? (укр.)

Богословие

Хрищення - дiя Божа чи людська?Протягом багатьох століть християнська церква вірила, що через Хрищення Святий Дух дарує людині, що охрищується, новий духовний стан, незалежно від її віку. Але в XVI ст. деякі радикальні реформатори почали звертати особливу увагу на питання про людські діла, розуміння і свідомість, тим самим заперечуючи твердження Святого Письма про відроджуючу силу Хрищення: “Хрищення ... спасає” (1 Петра 3:21).

 

ВІРОСПОВІДАННЯ
ВІРУВАННЯ ЩОДО ХРИЩЕННЯ
СПОСІБ ХРИЩЕННЯ
СТАВЛЕННЯ ДО ХРИЩЕННЯ
ХРИЩЕННЯ ВІДРОДЖУЄ І ДАЄ
ДУХОВНЕ
Адвентисти Сьомого Дня
Обряд, символічний ритуал, що не є необхідним для спасіння. Під час нього людина може виявити любов до Христа.
Лише зануренням.

 

Ні. Проводиться лише для дорослих, хто може усвідомити своє навернення. Діти лише “присвячуються” або “представляються” Богу.

 
Баптисти

Божественний обряд, символічний ритуал, знак вже даного спасіння. Але він не є обов’язковим для спасіння.

Лише зануренням. Ні. Хрищення є актом віровизнання і допустиме лише для наверненої людини, яка може визнавати свою віру вустами.  
Східне Православ’я
Необхідне Таїнство, оскільки дарує прощення не лише природного гріха, але і фактичних переступів. Триразовим зануренням (окроплення припускається лише у критичних випадках). Так. Також приймають Святе Причастя і миропомазання. Так.

 

 

Єпископальна (Англіканська,
Англо-католицька) Церква
Необхідне для спасіння, оскільки дає духовне відродження.

Зануренням або поливанням.

Так. Англо-католики — так, але в малій мірі. Єпис-копальні — ні
Лютеранська
Засіб, який Дух Божий використовує для дарування грішникам нового стану (Тита 3:5). Окропленням, поливанням чи зануренням. Так. Так.

 

Методисти (Армініанська та Весліанська Церкви)

Хрищення не є необхідним для спасіння, оскільки воно є лише зовнішнім знаком належності людини до християнської спільноти. Окропленням, поливанням чи зануренням. Так. Так.
Пресвітеріани
Обряд, символічний ритуал і “печатка” віри дорослої людини.   Так, щоб батьки могли виявили свою належніть до спільноти.  

П’ятидесятники

(Різні “святі” групи, Християнське Місійне Товариство, Божі Асамблеї)

Водне Хрищення — це обряд, символічний ритуал, який свідчить про прийняття Христа особистим Спасителем. Окропленням, поливанням чи зануренням.
Зануренням. Наголошується необхідність “другого” Хрищення Святим Духом, яке супроводжується говорінням іншими мовами.

 

Ні. Але присвячують дітей Богу і просять у Нього для них благословення.


 
Квакери
(Релігійна Спільнота Друзів і Меноніти)
Лише зовнішній символ, який не потрібно більше практикувати. Не вірять у водне Хрищення, а лише у постійне зовнішнє очищення людського духа через добропорядне життя під керівництвом Святого Духа.    
Римська Католицька Церква

 

Необхідне для вливання освячуючої сили, яка називається благодаттю і веде людину до спасіння.

Зазвичай окропленням. Так. Так.
Армія Спасіння
В наші дні нікого не охрищують. Вважають, що Хрищення було потрібне лише за земних часів Христа.      
Об’єднана Церква Христа (Євангелістська і Реформована Церкви, Конгрегаційні Церкви)
Не є необхідним для спасіння, бо є лише формальним обрядом. Окропленням. Ні. Хрищення проводиться при конфірмації. Немовлята “представляються” або “присвячуються” Богу батьками чи опікунами.  
Церква Ісуса Христа Святих Останніх Днів (Мормони)

 

Обряд, необхідний для спасіння, очищення від гріхів і вступу до церкви.

 

 

 

 

 

 

 


Зануренням, яке проводиться людиною, що має належний духовний сан.

Ні . Лише починаючи з 8 років і старших.  
Свідки Єгови
Не обов’язкове для спасіння, оскільки є лище обрядом, символом смерті людини для гріха Зануренням, але не в місцях збору (Залах Царства).

 

Ні.

 
Народження є завжди даром Божим. Ми не є чимось, що ми робимо самі. Християни, які підтримують практику ранньої церкваи, як це роблять лютерани, прголошують, що Хрищення — щось більше від людського вчинку і не є просто нагадуванням про дію Бога в минулому, це не просто акт людського послуху божественній заповіді. Хрищення — це відродження (Івана 3:3-5), яке починається і виконується Богом. Хрищення спасає (1 Петра 3:21), бо Святий Дух, який перебуває у воді Хрищення, приводить людину, яка охрищується, до нового життя — життя спасіння, через з’єднання її з Ісусом Христом (Тита 3:5; Римлян 6:4).

 

ХРИЩЕННЯ — ДІЯ БОГА ЧИ ЛЮДИНИ?
Чи робить Бог щось особливе через Хрищення? Протягом віків християни відповідали: “Так! Бог діє через воду Хрищення, не лише даючи людині, що охрищується, знамення і печать Своєї благодаті, але насправді відроджуючи її Своїм Духом”. Але є люди, які при роздумах про Хрищення керуються лише людським розумінням і баченням, стверджуючи, що Хрищення є людською реакцією на одержану тим чи іншим способом Божу благодать.
Нижче подані деякі типові заперечення Біблійного вчення про спасенну силу Божу в Хрищенні. Для кожного з них дається спростування на основі Святого Письма.
ЗАПЕРЕЧЕННЯ
СПРОСТУВАННЯ
Чи вступ у церкву не є вчинком людини, яка вирішує повірити в Ісуса, і хіба цей вчинок не базується на Хрищенні? Церква — це не клуб, в який люди вступають за своїм бажанням (1 Коринтян. 2:12-14), а сім’я, закладена її головою Ісусом Христом (Галатів. 4:5; Ефесян 1:5), нова спільнота, утворена за покликом Його Духа (Івана 3:5; 15:16; 1 Коринтян 12:3). Дія Божа завжди передує виникненню віри в будь-якій людині, незалежно від віку.
Хрищення Духом є єдиним відроджуючим Хрищенням. Хрищення водою нічого особливого не робить. Таке розрізнення є штучним. Християнське Хрищення — це завжди Хрищення Духом. Ми не можемо роз’єднати те, що Бог з’єднав. Святий Дух сходить на нас у воді (Івана 3:5; Тита 3:5). Петро ясно свідчить, що через Хрищення дається Святий Дух(Дії 2:33).
Якщо потрібно охрищувати немовлят, чому Біблія прямо не говорить про це? Що припускається само собою, не обов’язково повинно бути вказане. Біблія завжди включає немовлят і сім’ї в поняття “народи” (Вихід 11:5; Ісуса Навина 8:35; Ісаї 13:16; Езекіїля 9:6). Ісус не засуджував юдейство за обрізання немовлят на 8-й день, як і Хрищення немовлят навернених до юдейства батьків.

 

Якщо дорослих спочатку навчають, а потім охрищують, чи не повинне це правило використовуватись і для немовлят?

Ісусова заповідь учням навчати народи передбачає навчання і Хрищення, але не встановлює необхідної послідовності. Така послідовність має зміст, коли мова йде про дорослих, але не може бути причиною для відмови від хрищення немовлят. Думати так означає підтримувати помилку, ніби людина бере участь у своєму спасінні через раціональне осмислення. Немовлят охрищують, щоб вони увійшли в Церкву Христову і вивчали Слово Його протягом усього свого життя (2 Петра 3:18).

 

 

Чи не є Хрищення немовлят запереченням необхідності віри?

Святий Дух бажає створити віру у всіх. Він може зійти навіть на дитину в утробі (Єремії. 1:5; Луки 1:15). Він також приходить у воді Хрищення, щоб дарувати віру немовлятам і дітям (Псалом 22:9-10; Матвія 21:15-16).

 

Дитина негідна Хрищення, оскільки вона не визнала свідомо свою віру.

Спасення віра ніколи не є зосередженою на собі і не породжується самою людиною. Ніхто, незалежно від віку, ні немовля, ні дорослий не здатний виробити свою віру (1 Коринтян. 2:14; Римлян. 8:7; 9:16). Але що неможливе для усіх людей, немовлят, дітей і дорослих, те можливе для Бога (Матвія 19:26).

 

 

Охрищувати належить лише тих, хто досягнув “повнолітя”.

Немає Біблійної вказаівки чекати до певного віку. Відповідальність перед Богом починається з миті зачаття. (Псалом 51:5; 58:3; Івана 3:6). Хрищення подібне до старозаповітного обряду обрізання, а юдейських дітей обрізали у восьмий день після народження.
Чи недостатьо просто “представляти” чи “присвячувати” Богу дітей, просячи Його благословень для них? Ісус заповів нам не це, а охрищувати “всі народи”. “Присвячення” або “представлення”немовлят не пов’язані з божественною обітницею про Святого Духа і пробачення, а Хрищення пов’язане (Дії 2:38).
Чи не є діти віруючих батьків вже освяченими (1 Коринтян 7:14) і тому їм не потрібне Хрищення? Хоча юдейські хлопчики народжувались “у святості”, вони все ж таки підлягали обряду обрізання на восьмий день. Христос говорить, що немовлята є прикладом того, як увійти в Царство Боже (Марка 10:15). Лише Хрищення немовлят дає впевненість, що їм дане Царстов Христове (Римлян 6:3), і що вони перебувають під дією Святого Духа, Який їх освячує водою і Словом (Івана 3:5).

 

Якщо Хрищення має таку силу, чому багато людей, охрищених немовлятами, не живуть християнським життям?

Людська невірність (на прикладі дітей Ізраїля протягом 40 років у пустелі) не применшує Божу вірність (Римлян 3:1-4). Святе Письмо навчає, що деколи віруючі відходять від віри (Матвія 13:5-7, 19-22).

 

Оскільки один з розбійників, розп’ятих з Христом, був спасенним без Хрищення, то Хрищення не є обов’язковим для спасіння.

Ми не можемо впевнено стверджувати, що розбійник не був охрищений, оскільки Іван Христитель охристив багатьох людей навколо Єрусалиму (Івана 3:23; Матвія 3:5). Лише невіра несе прокляття, а не відсутність Хрищення. Якщо людина не охрищена, бо відкидає Божу обітницю, тоді вона буде засуджена (Луки 7:30).

 

Хіба Хрищення немовлят не потурає вигадками про “чарівну” воду?

Це так лише коли ми віримо, що Хрищення — це просто вода, а не вода і Слово Боже, поєднані з обітницею і заповіддю Христа (Ефесян 5:26; Матвія 28:19-20).
ВИСНОВОК: Хрищення — не просто “обряд нагадування”. Це активний засіб спасіння і об’єктивна основа християнської радості і заспокоєння. Хрищення приносить Святого Духа, Який поєднує щойно охрищеного з новим життям (Івана 3:5; Тита 3:5-7) в Ісусі Христі (Дії 2:38; 22:16). Це нове народження дається всім грішникам, незалежно від віку (Римлян 6:4; 1 Коринтян 12:13; Галатів 3: 25-28; Колосян 2:13, 14). Хрищення тепер спасає вас (1 Петра 3:21).

 

Добра Звістка, Том 1 № 3

http://www.ukrlc.org